AGRICOLAA JA MEDIAKOULUTUSTA – KRISTILLISEN OPISTON
KURSSITARJONNASSA 2007

Savonlinnan kristillisen opiston lyhytkurssitarjonta 2007 sisältää paljon erilaista koulutusta. Vuoden 2007 teemoja ovat mm. Mikael Agricola, jonka kuolemasta tulee kuluneeksi 450 vuotta. Kesällä on Agricola kävi meillä - seminaari, jossa luennoimassa ovat professorit Simo Heininen ja Kaisa Häkkisen. Seminaari on yhteistyössä Mikkelin hiippakunnan ja Suomen Tietokirjailijoiden kanssa.
Opisto aloittaa myös media-koulutuksen yhteistyössä Sana Media Centerin kanssa. Koulutuksen aikana käydään läpi kristillisen viestinnän periaatteet, netti-tiedotus, radiotyö, lehtityö ja TV-toiminta. Kesällä lapsille ja koululaisille on oma mediakasvatusleiri. Opisto on mukana myös Rakas Raamattu teemavuodessa, jonka yhteydessä on paljon Raamattu-koulutusta.

Suurin osa toiminnasta on opistolla järjestettyä, mutta kursseja on myös opiston ulkopuolella yhteistyökumppaneiden kanssa, jotta koulutus on paremmin ihmisten tavoitettavissa. Uusi yhteistyökumppani on mm. Savonlinnan tervehtymiskeskus ry:n alla toimiva Sataman Valo, jonka kanssa keväällä on viisi yhteistä kurssia. Savonlinna-Säämingin seurakunnan kanssa yhteistyössä järjestetään helmikuussa naisten- ja miestenpäivät. Muita yhteistyökumppaneita ovat mm. Enonkosken luostariyhteisö, Suomen Karmel-yhdistys sekä useita eri seurakuntia ja yhteisöjä.

Opistolla on paljon taideaineisiin painottuvia kursseja joissa voi opiskella mm. kuvataidetta, kirjoittamista, sarjakuvaa ja yksinlaulua. Kesäkuukausien aikana lyhytkursseista järjestetään noin yksi kolmannes. Kesän alussa jo perinteeksi muodostuneet lasten- ja koululaisten taideleirit, joissa ohjataan luovuuteen kädentaitojen, musiikin, liikunnan ja askartelun keinoin sekä heinäkuussa lasten kuvataideleiri, jossa maalaukseen ja sarjakuviin perehdytään samalla kun tutustutaan Hui Kauhistus ja Koirien Kalevala -oopperaesityksiin.
Muita uutuuksia ovat mm. keväällä Parisuhde-enneagrammiviikonloppu, kesällä Kulttuurit kohtaavat – tapahtuma sekä syksyllä Uskolla Alistetut – seminaari.

Lisäksi tarjonnassa on paljon rippikoululeirejä, kasvuun ja sielunhoitoon liittyviä kursseja, kristillisen kasvatuksen päivät, ooppera tutuksi - kursseja, leiriä perheille, heprean kielen opiskelua, Venäläisille nuorille suunnattua koulutusta sekä koulutusmatkoja ulkomaille. Valtakunnallisia tapahtumia ovat mm. kuurojen lähetyksen vuosijuhla keväällä, kesän valtakunnallinen musiikkileiri ja seurakuntien jalkapallon sm-turnaus elokuussa.
Kursseilla tulee olemaan kouluttajina useita tunnettuja nimiä ja alan ammattilaisia, kuten Anneli Pääkkönen, Seija ja Erkki Taivainen, Maire Pyykkö, Outi Cappel, Marianne Jansson, Riitta Lemmetyinen, Thorleif Johansson, Mervi Ritokoski, Juha Muukkonen, Simo Koivunen, Seppo Jokinen, Salme Blomster, Jan Granberg, Olli Kortekangas, Jukka Linkola, Pentti Ritolahti, Olga Maslak jaAiri Tokola.

Vuonna 2006 opisto järjesti 105 kurssia, joissa osallistujia oli yli 3500 henkilöä.
Opistolla on lyhytkurssitoiminnan lisäksi myös pitkäkestoista koulutusta viidellä eri linjalla. Lisäksi opisto toimii SRM-hostel ketjun hotellina sekä vuokraa kokoustiloja ja saunoja ulkopuolisille.

Lisää infoa opistosta löydettävissä netistä www.sko.fi.

Tiedustelut ja 2007 tapahtumakalenteri:

Kurssisihteeri
Kirsi Blomberg